منوي اصلي

آرشيو مطالب

لينکستان

ساعت

امکانات

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 30
بازدید دیروز : 21
بازدید هفته : 30
بازدید ماه : 387
بازدید کل : 99926
تعداد مطالب : 255
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1






آسیب و شکستگی مهره های کمر ( spine fracture )

پیش زمینه
آسیب کمر در محل استخوان های ستون مهره درصد کمی از آسیب های ورزشی را شامل می شود . توجه به این آسیبها هم کمتر از سایر آسیبها بوده که علت آن اینست که اغلب آسیبهای وارده به استخوانهای ستون مهره مینور بوده ، اغلب در مقوله آسیبهای بافت نرم قرار می گ یرد که خود محدودند و نیاز به مراجعه برای دریافت خدمات پزشکی ندارند .
تخمین زده می شود در آمریکا 7% از کل آسیب های کمر ناشی از ورزش را آسیب به مهره ها تشکیل دهد . که این میزان در انگلستان 15% تخمین زده شده است .سایر آسیبهای کمر عبارتند از: اسیب دیسک کمر و کشیدگی عضلانی و رباط کمر
صدمات مهره های کمر عمدتاً در ورزشهای فوتبال‌‌، ژیمناستیک ، وزنه برداری دیده می شود .

آناتومی کاربردی
در آناتومی کمر پنج مهره کمری داریم که دارای قابلیت حرکت به طرفین ، جلو و عقب می باشند و در بین دو بخش غیر متحرک : ستون مهره پشتی در بالا و بخش ساکرال ( لگن ) در پائین قرار گرفته اند . ستون مهره پشتی توسط قفسه سینه و عضلات بین دنده ای غیر متحرک شده است .
مهره های کمری در مقایسه با مهره های پشتی و گردنی بزرگتر و سنگین تر بوده و برای تحمل وزن بیشتر و نیز داشتن حرکت تکامل یافته اند . تنه مهره در مهره های کمری پهن بوده و زوائد عرضی مهره بلندتر ، خارجی تر و قدامی تر از زوائد عرضی سایر نقاط ستون مهره است . زوائد خارجی مهره های کمری پهن تر و قویتر و چهارگوشند . رویه مفصلی زائده تحتانی محدب و استوانه ای بوده ، اجازه حرکت بصورت خم شدن به جلو و عقب را می دهد . اما حرکت چرخشی را محدود می کند . مهره های کمر باید فشار ، چرخش و خم شدن بالا و پائین بدن را نسبت به هم انتقال دهند . لذا هر چه از بالا به پائین ستون مهره پیش می رویم توده عضلات و نیز قطر و استحکام رباطهای ستون مهره افزایش دارد .
دیسکهای بین مهره ای هم خاصیت ضربه گیری داشته قسمت محیطی آنها به مهره ها اتصال دارد و حرکات چرخشی را محدود می کند.
رباطهای ستون مهره در استحکام ساختار آن بخصوص در هنگام استراحت نقش دارند .عضلات هم در استحکام ستون مهره در هنگام انجام حرکات نقش دارند

 

درد ستون فقرات

...بیومکانیک ورزش
معمولترین حرکت کمر خم شدن به جلو می باشد که در آن فشار به قسمت قدامی دیسک وارد می گردد . این حرکت توسط رباط طولی خلفی و عضلات ستون مهره ای محدود می شود . در خم شدن به عقب ( باز شدن ) که محدودتر از حرکت قبلی است زوائد خاری مهره های کمری و رباط طولی قدامی و عضلات قدامی دامنه حرکت را محدود می کنند .
در خم شدن به طرفیت رباطهای بین زوائد عرضی حرکت را محدود می کنند و در این حرکت قسمت طرفی دیسک فشرده می شود . حرکات چرخشی را هم دیسک محدود می کند .
علل ایجاد شکستگی در مهره ها متفاوتند و بطور عمده شامل : 1- فشار 2- خم شدن 3- باز شدن 4- چرخش و یا ترکیبی از این عوامل است .
نقش فشار در ایجاد شکستگی بخصوص در ورزشکاران با کاهش دانسیته استخوانی مثل افراد مسن یا آنها که ناشی از ورزش دارند برجسته است . در نوجوانان این نوع آسیب معمولاً سبب جدا شدگی صفحه انتهایی می شود . هم این آسیبها معمولاً پایدار ( stable ) بوده و با بی حرکت کردن بهبود می یابند .
شکستگی زائده خارجی می تواند در اثر ضربه مستقیم یا یک چرخش و خم شدن شدید ناگهانی به جلو روی دهد . معمولاً علائم عصبی در شکستگی زائده خارجی دیده نمی شود

.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: همراه طریقت دانایی تاريخ: یک شنبه 11 فروردين 1392برچسب:, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب

درباره وبلاگ

با سلام وعرض خوش آمدگويي خدمت همراهان و دوستان عزیز امیدوارم از مطالب وبلاگ استفاده و خوشتون اومده باشه .از شما میخوام نظرات انتقادات و پیشنهاداتتونو برامون ارسال کنید ممنون میشیم ما را همراهی کنید توآ سبک جهانی کانگ فوتوآ-21 با بهره گیری از روشهای علمی و عملی هفت مایگاه تکاملی(توآ-21)

نويسندگان

لينکهاي روزانه

جستجوي مطالب

طراح قالب

© All Rights Reserved to toa21shahinshahr.LoxBlog.Com | Template By: h.tarrah